Nationaal onderzoek naar verschillen tussen elektrisch en conventioneel lessen

- Oproep aan rijschoolhouders om deel te nemen aan belangrijk nationaal praktijkonderzoek -

Vanuit het project Les Elektrisch zoekt de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) rijscholen die mee willen doen aan een onderzoek dat gevolgen kan hebben voor de structuur van het geven van rijles in Nederland.

Wij vragen je daarom om deelname serieus te overwegen. Vul het contactformulier in, dan wordt er contact met je opgenomen. Het onderzoek interfereert niet met je rijlessen, het kost je niet veel extra tijd omdat we enkel de data opvragen die je nu ook al bijhoudt. Arno van der Steen van de HAN zal het onderzoek coördineren.

 

Meld je hier aan voor deelname aan het onderzoek

 

Het project Les Elektrisch is begonnen in Gelderland. Nu wordt Les Elektrisch op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat landelijk uitgerold. 

Waarom zoeken we je hulp?

Auto’s met een automatische schakelbak komen steeds vaker voor. In 2021 was zelfs 57 procent van alle nieuw verkochte auto’s daarmee voorzien. Vanaf 2030 wil de overheid dat alle nieuw verkochte auto's emissievrij zijn. Dat zijn elektrische auto's, in welke vorm dan ook, en die zijn per definitie uitgerust met een automaat. Toch leiden we de meeste leerlingen nog steeds op voor een rijbewijs voor een schakelauto. Dat is meestal ook de wens van de leerling en de ouders.

In Duitsland is Code 78 de regel geworden. Alle leerlingen worden hier opgeleid voor een automaatrijbewijs. Alleen de leerlingen die dat willen, krijgen van hun rijinstructeur tien extra schakellessen. De rijinstructeur bepaalt dan of de leerling over voldoende vaardigheid beschikt om te schakelen en geeft hiervoor de goedkeuring af. Dat is dus geen eis van het rijexamen meer. 

Waar zijn we naar op zoek?

Naar rijschoolhouders die mee willen doen aan het onderzoek dat de HAN uitvoert binnen het project Les Elektrisch.

In het onderzoek wil Les Elektrisch aantonen of het lessen in elektrische auto’s (EV) of automaten leidt tot minder rijlessen dan wanneer in conventionele schakelauto's wordt gelest. Daarbij is de verwachting dat leerlingen sneller verkeersinzicht zullen opdoen als zij aan het begin van hun rijopleiding geen technische handelingen (koppelen en schakelen) hoeven te leren. Omdat ze in een EV les krijgen, kunnen ze zich direct concentreren op het verkeer. Om toch af te rijden voor een 'schakelrijbewijs' zullen ook lessen in schakelauto’s gegeven moeten worden. Het moment van overstappen mogen de rijinstructeurs bepalen. Ook dat moment van overstappen is voor Les Elektrisch interessant om te weten.

Geef je les in zowel auto’s met een schakelbak als in EV’s/automaten, dan kun je ons helpen

Wij zoeken minimaal tien rijscholen die in de periode september 2022 tot en met januari 2023 elk minimaal tien leerlingen willen volgen. Vijf leerlingen die alle lessen in een schakelauto rijden en vijf leerlingen die starten met een EV/automaat en later pas leren schakelen.

Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek en de resultaten van de wetsverandering in Duitsland gaat Les Elektrisch in gesprek met het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat over de wetgeving in Nederland. Jouw inbreng is dus voor de hele branche van groot belang.

 

Meld je hier vrijblijvend aan!

Arno van der Steen (HAN) neemt contact met je op om het onderzoek met je door te nemen.

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Meer informatie Accepteren