Waarom leren rijden in een type auto die straks niemand meer kan en wil kopen?

Het Nationale EV en berijdersonderzoek 2020 van de Vereniging Elektrische Rijders leert dat 93 procent van de Nederlandse elektrische rijders nooit meer terug wil naar een brandstofauto.  Waarom dan niet gelijk tijdens de rijopleiding in de elektrische auto? Natuurlijk zijn er hobbels op de weg maar de eerste rijschoolhouders hebben zich al aangemeld voor Les Elektrisch.

“In 2030 stopt de verkoop van brandstofauto's. Het marktaandeel verkochte elektrische auto’s stijgt daarom ook snel. Toch leren we tot op heden het besturen van een auto nog massaal in een vervuilende brandstofauto en dus komt de nieuwe bestuurder niet in aanraking met de auto van de toekomst”, vertelt programmaregisseur Marco Vellema van het GEA-programma Mobiliteit. “De net geslaagde bestuurder is dan nog steeds vanwege de bekendheid geneigd voor de brandstofauto te kiezen in plaats van de elektrische auto.” Een van de redenen blijkt de zogeheten ‘Code 78’. Dat wil zeggen dat een volledige rijopleiding in een elektrische auto betekent dat je 'slechts' je automaatrijbewijs hebt.

Maar wanneer binnen afzienbare tijd brandstofauto's helemaal niet meer verkocht mogen worden en in steden worden geweerd, waarom dan nog leren rijden in een brandstofauto? En wat is dan de waarde nog van Code 78?...

Hybride lessen volgen

Anderzijds groeit de erkenning onder rijschoolhouders dat rijopleidingen duurzamer kunnen. Maar er blijkt nog een andere hobbel. Vellema: “Investeren in een elektrische lesauto die vanwege Code 78 maar deels ingezet kan worden, lijkt op het eerste gezicht niet erg rendabel. Maar is dat echt zo, vroegen we ons af. Uit verkennend onderzoek blijkt dat veel rijschoolhouders niet voldoende informatie krijgen over de daadwerkelijke kosten van elektrisch rijden of over de mogelijkheid om tijdens een rijopleiding enkele lessen volledig elektrisch te doen zodat aspirant bestuurders comfortabel kunnen wennen aan het verkeer. Hybride lessen – dus een combinatie van elektrische en brandstofauto’s  is een prima alternatief.”

Aanvulling op de markt

Ook ‘elektrisch lessen’ voor mensen die al een rijbewijs hebben, lijkt een kansrijke aanvulling in de markt. Deze mensen willen vaak wel overstappen op elektrisch rijden, maar zijn wat huiverig om zomaar in een auto te stappen met een heel ander systeem dan zij gewend zijn. Bij de mensen die al een rijbewijs hebben, begint de interesse in elektrische rijlessen ook te komen.

 

Aanmelden rijschoolhouder

Pilot: gratis proeflessen voor instructeurs

Daarom start GEA-partner provincie Gelderland met een stimuleringspakket voor rijschoolhouders. Zo komen er kennissessies om zich de financiële en praktische mogelijkheden van elektrisch lessen eigen te maken. Ook worden op diverse plekken in de provincie demo-dagen georganiseerd waar instructeurs gratis kunnen proeflessen met een elektrische lesauto. Bovendien liggen er plannen om in de toekomst elektrische lesauto’s in deelverband beschikbaar te stellen - als opstap naar volledig elektrisch lessen. Zo worden de hobbels in de weg voor rijschoolhouders langzaam glad gestreken en krijgt elektrisch lessen ruim baan.

Duurzame mobiliteit

Het ‘mobiliteitsmes’ snijdt zo zelfs aan drie kanten: de integratie van elektrische lessen in rijopleidingen wordt versneld, duurzame mobiliteit groeit en het wordt duidelijk dat beperkende wetgeving (Code 78) moet worden aangepast. Als rijscholen en net geslaagde automobilisten kiezen voor een duurzame manier van vervoer dragen zij bij aan de klimaatdoelen en verlaging van de verkeersdruk en daarmee aan een leefbare omgeving. De coronacrisis laat immers zien wat er met de luchtkwaliteit gebeurt als brandstofauto’s stilstaan.

Code 78

Een grote hobbel in deze beweging is de zogeheten ‘Code 78’; een beperking op het rijbewijs waarmee je alleen in een automaat mag rijden. Het GEA-netwerk maakt zich samen met de VER en BOVAG sterk om ‘Code 78’ te laten vervallen, die daarvoor al een actieve lobby voeren. 

Het is de verwachting dat de pilots de relevantie van elektrische autorijlessen onderstrepen en de haalbaarheid daarvan vergroten. Op deze manier maken we ‘ruim baan’ voor elektrisch lessen. Een ontwikkeling die op lange termijn stevig bijdraagt aan de reductie van de CO2-uitstoot. Gelderse rijschoolhouders die graag informatie ontvangen of gebruik willen maken van een (gedeelde) elektrische lesauto kunnen zich vrijblijvend aanmelden bij Les Elektrisch via het onderstaande formulier.

Aanmelden rijschoolhouder

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Meer informatie Accepteren