Waarom leren rijden in een type auto die straks niemand meer kan en wil kopen?

Les Elektrisch is een initiatief van het Gelders Energieakkoord, de provincie Gelderland en wordt gesteund door het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, naast medewerking van de BOVAG, Vereniging Elektrische Rijders en Vereniging Rijschool Belang.

Waarom? Omdat we allemaal samen de uitstoot door het wegverkeer (27 procent van het geheel!) in rap tempo moeten terugbrengen. En dat lukt niet als je biased bent door les te krijgen in een brandstofauto. Dat wordt vanaf je eerste stuurmoment je standaard, je referentiepunt, dat ben je immers gewend.

En dat terwijl het Nationale EV en Berijdersonderzoek 2020 van de Vereniging Elektrische Rijders leert dat 93 procent van de Nederlandse elektrische rijders nooit meer terug wil naar een brandstofauto. Waarom dan niet gelijk tijdens de rijopleiding in de elektrische auto?

Aspirant-bestuurders kunnen zich aanmelden bij Les Elektrisch om een rijschool te vinden die elektrische rijlessen aanbiedt. Door je bij Les Elektrisch aan te melden en af te rijden bij die rijschool, krijg je een fantastische incentive: direct na je afrijden in een elektrische deelauto rijden! Stay tuned voor meer informatie…


Les Elektrisch is voorstander van het ‘Duits Model’

Men krijgt in dit model standaard les in een automaat, vanaf rijles No.1. Het liefst is deze automaat een elektrische auto. Hierdoor neemt stress door het moeten leren schakelen significant af. Men rijdt af in een automaat; de verwachting is dat dit ongeveer 10 rijlessen zal schelen. Na het behalen van het rijbewijs kan voor een extra module worden gekozen om het schakelen te leren en code 78 van het rijbewijs te verwijderen. Deze module kan worden gevolgd bij gecertificeerde rijscholen. Hiervoor zijn gezamenlijke afspraken tussen branche en overheid nodig, waarvoor het vormgeven van een koepelorganisatie voor de rijschoolbranche belangrijk is.

Met alleen maar elektrische auto’s in het verschiet lijkt dit een haalbaar en schaalbaar model te zijn dat onze oosterburen al hebben ingevoerd. Ook Noorwegen, België en Zwitserland zijn hiermee bezig.

Uit verkennend onderzoek blijkt dat veel rijschoolhouders niet voldoende informatie krijgen over de daadwerkelijke kosten van elektrisch rijden of over de mogelijkheid om tijdens een rijopleiding enkele lessen volledig elektrisch te doen zodat aspirant bestuurders comfortabel kunnen wennen aan het verkeer. Hybride lessen – dus een combinatie van elektrische en brandstofauto’s – is een prima alternatief. Eerst alles onder de knie krijgen in een elektrische lesauto, dan aan het einde leren schakelen en afrijden.


Onderzoek

Hogeschool Arnhem Nijmegen doet onderzoek naar de wensen van aspirant-bestuurders, hun ouders en de rijscholen met betrekking tot het krijgen en geven van rijles in een elektrische auto versus die in een brandstofauto.

In 2030 stopt de verkoop van brandstofauto's. Het marktaandeel verkochte elektrische auto’s stijgt daarom ook snel. Toch leren we tot op heden het besturen van een auto nog massaal in een vervuilende brandstofauto en dus komt de nieuwe bestuurder niet in aanraking met de auto van de toekomst. De net geslaagde bestuurder is dan nog steeds vanwege de bekendheid geneigd voor de brandstofauto te kiezen in plaats van de elektrische auto.

Een van de redenen blijkt de zogeheten ‘Code 78’. Dat wil zeggen dat een volledige rijopleiding in een elektrische auto betekent dat je 'slechts' je automaatrijbewijs hebt. De vraag is of dat wel een terecht beeld is. Immers, vanaf 2030 worden geen brandstofauto’s meer verkocht en alle andere soorten auto’s zijn per definitie automaat.

Daarnaast worden jaarlijks ongeveer tweederde van alle nieuw verkochte auto’s afgeleverd met een automaat. Over enkele jaren is automaat rijden dus de standaard geworden.

Waarom dan nog leren rijden in een brandstofauto? En wat is dan de waarde nog van Code 78?...


Stimuleringspakket rijschoolhouders

Het stimuleringspakket voor rijschoolhouders bestaat onder andere uit kennissessies om zich de financiële en praktische mogelijkheden van elektrisch lessen eigen te maken. Ook worden op diverse plekken in de provincie demo-dagen georganiseerd waar instructeurs gratis kunnen proeflessen met een elektrische lesauto. Bovendien zijn elektrische lesauto’s in deelverband beschikbaar als opstap naar volledig elektrisch lessen in eigen beheer. Zo worden de hobbels in de weg voor rijschoolhouders langzaam glad gestreken en krijgt elektrisch lessen ruim baan.

Het ‘mobiliteitsmes’ snijdt door deze aanpak zelfs aan drie kanten: de integratie van elektrische lessen in rijopleidingen wordt versneld, duurzame mobiliteit groeit en het wordt duidelijk dat beperkende wetgeving (Code 78) moet worden aangepast. Als rijscholen en net geslaagde automobilisten kiezen voor een duurzame manier van vervoer dragen zij bij aan de klimaatdoelen en door meer te ‘delen’ aan verlaging van de verkeersdruk. Bovendien is dat al dan niet bewust een significante bijdrage aan de leefbare omgeving. Het begin van de coronacrisis liet immers zien wat er met de luchtkwaliteit gebeurt als brandstofauto’s stilstaan. Wanneer brandstofauto’s worden vervangen door elektrische varianten, komt dat qua CO2 uitstoot neer op hetzelfde effect: we vervuilen de lucht niet meer met verbrande brandstof.

Aanmelden rijschoolhouder

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Meer informatie Accepteren