Den Haag, 28 juli 2023

Brede steun rijschoolbranche voor stimuleren elektrische autorijlessen

12 organisaties geven steun aan landelijk programma Les Elektrisch

Nadat halverwege 2022 het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat besloot het van oorsprong Gelderse project ‘Les Elektrisch’ een landelijk vervolg te geven, hebben maar liefst 12 andere branche- en automotive organisaties hun steun uitgesproken voor het stimuleren van elektrische rijlessen. Dit hebben zij gedaan door de ‘Letter of Support Les Elektrisch’ te ondertekenen. Doel: gezamenlijk het lessen in elektrische auto’s stimuleren. Daarmee wil Les Elektrisch het Nederlandse wagenpark vanaf de bron verduurzamen: via de autorijles.

Brede steun vanuit de branche

De ‘Letter of Support Les Elektrisch’ is ondertekend door de twee organisaties die vanaf de start van het project in Gelderland al hun steun gaven: Vereniging Rijschoolbelang (VRB) en Vereniging Elektrische Rijders (VER). Ook BOVAG Autorijscholen was vanaf het begin betrokken en heeft steun betuigd aan Les Elektrisch. Bij deze drie hebben zich nu gevoegd: Federatie Autorijschool Management (FAM), Verjo, Lesautolease.nl, Landelijke Beroepsvereniging Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche (LBKR), De Verkeersacademie, Stichting Bevordering Verkeerseducatie (SBV), Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en ANWB Rijopleidingen. Inclusief het Ministerie van I&W steunen daarmee 12 belangrijke organisaties het landelijke project Les Elektrisch.

Zij geven daarmee aan achter de boodschap en de doelstellingen die Les Elektrisch heeft gesteld te staan. Les Elektrisch staat voor het verduurzamen, het nog veiliger maken en het mogelijk versnellen van de rijopleiding, vanaf de bron: de rijles. Daarnaast zullen de partners hun achterban betrekken door communicatiemiddelen en netwerk beschikbaar te stellen ter ondersteuning van het project Les Elektrisch.

Veranderen mobiliteitsgedrag

Welke invloed heeft de elektrische auto op de leerling en bestuurder qua rijvaardigheid, veiligheid en mobiliteitskeuze? Een elektrische auto bedienen is van een andere orde dan de fossiele auto. Via onderzoek gaat Les Elektrisch vaststellen wat deze invloed is. Wordt het inderdaad veiliger op de weg en kiezen mensen met hun nieuwe rijbewijs sneller voor een EV?

Pilot Code 78

Code 78 is een Europese code op het rijbewijs die aangeeft dat men alleen mag rijden in een auto voorzien van een automaat. Schakelauto’s mogen dus niet bereden worden. Elke elektrische auto is per definitie een automaat. Vanwege de onbekendheid met elektrisch rijden willen veel leerlingen nog leren schakelen terwijl de automaat de toekomst heeft. Daarom wordt samen met de branche gekeken hoe we in deze overgangsperiode naar 2030 en daarna anders tegen het rijbewijs halen aan kunnen kijken. Door te starten in een elektrische lesauto is de algemene aanname dat men sneller de auto onder controle heeft en dus eerder en veiliger echt aan het verkeer deel kan nemen. Hierdoor leert men sneller en kan men mogelijk eerder afrijden. De pilot onderzoekt dit. Tevens wordt onderzocht op welke wijze het schakelrijbewijs aansluitend het snelst kan worden behaald en hoeveel tijd dit nog kost. Hiervoor worden rijscholen met elk minstens twee aspirant bestuurders gezocht voor deelname aan de pilot.

www.leselektrisch.nl en communicatiecampagnes

Projectmanager Flip Oude Weernink: “Dat we nu met het ministerie onze opgedane kennis verder kunnen brengen en landelijk elektrisch lessen kunnen stimuleren, is voor de verduurzaming van Nederland goed nieuws. Helemaal nu we branche brede steun hebben. Er zijn nu eenmaal drempels in de bestaande wetgeving die deze verduurzaming vanaf de bron tegenhouden. Ook hardnekkige vooroordelen die bestaan willen we aanpakken, op weg naar 2030. Daarom zijn we de website verder aan het uitbreiden via het aanvullen van oa. de TCO Calculator en de Elektrische Rijschoolvinder. Daarnaast voeren we landelijk campagne voor meer bekendheid over elektrische rijlessen. Met de brede steun vanuit de branche kunnen we nu nog harder vooruit.”

Rijschoolvinder

Leerlingen die willen leren rijden in een EV vanwege de vele voordelen ervan, kunnen op de website van Les Elektrisch naar een rijschool in de buurt zoeken die al rijlessen in een elektrische auto aanbiedt.

Rijschoolhouders die al les geven in een EV maar nog niet op de website vermeld staan, kunnen op deze pagina hun rijschool aanmelden: www.leselektrisch.nl/aanmelden-rijschoolhouder. Zij krijgen dan ook een gratis toolkit om dit te bekrachtigen en te laten zien, met daarin oa. een autosticker en social media visuals.

Veel informatie op Leselektrisch.nl

Informatie over elektrisch lessen en antwoorden op veel gestelde vragen voor zowel rijscholen als leerlingen is te vinden op www.leselektrisch.nl. Daar is voor rijscholen ook een realistische kostencalculator te vinden. Tevens kunnen zowel rijschoolhouders als aspirant-bestuurders zich kosteloos inschrijven voor deelname.

///einde persbericht\\

Meer informatie is het vinden op www.leselektrisch.nl

Vragen over project Les Elektrisch: René Bastiaans, 06 2115 3655, rene@vanbrandt.nl