Het Duits model - met Dieter Quintin (voormalig landelijk voorzitter Duitse autorijscholen vereniging)

INTERESSANT uit het webinar > voor politiek, rijschoolhouders en aspirant-bestuurders


De redenatie om deze korte clip (5:11min) in goed perspectief te kunnen kijken, is als volgt. Elektrisch rijden wordt de standaard, zeker als vanaf 2030 alleen nog auto’s zonder uitstoot mogen worden verkocht en alle fabrikanten overstappen op enkel elektrische aandrijving. Alle – zonder uitzondering – elektrische auto’s zijn volautomaten, zonder versnellingsbak.


De huidige wetgeving stelt dat wanneer je afrijdt in een elektrische auto, met automatisch met automaat dus, je Code 78 op je rijbewijs krijgt: je mag dus niet met een schakelauto rijden. Met alleen maar elektrische auto’s op komst en het feit dat bij veel merken 70 procent van de benzine/diesel auto’s met automaat worden afgeleverd, maakt dat de Code 78 een achterhaald fenomeen is.


We zitten in een transitiefase en daarin zijn alle ideeën die hout snijden welkom om serieus te overwegen. Bij onze Oosterburen in Duitsland hebben ze daarvoor inmiddels een nieuw systeem geïnitieerd en wettelijk geldig gemaakt om deze transitieperiode op een logische wijze te overbruggen. En dit terwijl men in Duitsland toch nog niet zo ver is met elektrisch rijden en de infrastructuur als we in Nederland al gewend zijn.


Kijk deze korte video, geknipt uit het Les Elektrisch webinar van 26 mei 2021 jl., om meer te weten te komen van hoe men in Duitsland dit heeft aangepakt. Het is een interview met Dieter Quintin, rijschoolhouder in Niedersaksen en tot voor kort voorzitter van de nationale vereniging van rijschoolhouders in Duitsland was.

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Meer informatie Accepteren